Så skapar du mer tid i maj

Vad är detta för världsomvälvande blogginlägg som mixtrar med tiden?
Nä, det var just det – här förekommer inget mixtrande med någon tid. Inget effektiviserande eller tidsbesparande genom någon ny uppfinning.

Det handlar om att go back to basic.

Stanna upp. Skala bort.

Våga pausa maskineriet som får ekorrhjulet att snurra.

Tidigare år tänkte jag ofta på hur jag inte hängde med i naturens skiftningar. Helt plötsligt hade vintern övergått till vår & strax därpå hade våren rusat förbi & blivit till sommar.

Jag ville så gärna se tussilago & vitsippor i dikesgrenen, men jag hann liksom inte. Det spelade ingen roll hur mycket jag försökte förbättra, utveckla, effektivisera, investera i smartare & snabbare lösningar. Det fanns inte tid.

Såhär i efterhand kan jag se det uppenbara – mitt fokus låg någon annanstans. Jag var mer angelägen att göra det som jag trodde förväntades av mig & istället för att stanna upp & pausa [om så bara för kortare stunder] försökte jag att göra mer, mer, mer.

När jag kämpade mitt allra yttersta med att komma i tid till tunnelbanan, leverera på jobbet, träna mer & äta bättre, så kom jag uppenbarligen bara längre ifrån den där belöningen som jag skulle få när jag var klar med alla måsten; pausen, vilan, återhämtningen.

Vi är gjorda för görandet,
på samma sätt som vi är gjorda för varandet.

Vi människor är gjorda för görandet såsom prestation, hantera problem, få förhöjd puls & ytligare andetag genom det sympatiska nervsystemet. Men vi är också gjorda för vila, återhämtning, djupa andetag, avspänning för att kunna bygga upp & reparera det som behövs efter våra perioder av aktivering. Denna del hör till kroppens lugn & ro-system, det parasympatiska nervsystemet.

Problem uppstår när vi överbelastar det ena systemet. Kroppen får svårare att växla mellan aktivitet & vila, vilket påverkar vår hälsa negativt på många sätt.
Positivt är att vi kan träna upp denna växling igen!

Gör plats för återhämtning

Hur kan jag göra plats för vilan, jag har ju bara 24h på ett dygn!?

Mitt första tips är att skala bort.
Du har bara en hälsa, en kropp, en hjärna, ett hjärta… ja, du fattar. Du har inte råd att slarva med din hälsa! När du har förstått det [ibland ska det mycket till för att vi ska göra den kopplingen] blir det lättare att prioritera utifrån dina behov.

Det är okej att ställa in, boka om & ångra sig. Genom att säga nej till görandet, säger du ja till varandet & din hälsa.

Mitt andra tips är att vila på rätt sätt!
Det finns inte bara ett rätt sätt att vila på, men det finns många sätt som är fel. De sistnämnda upplevs ofta som vila men i själva verket är det ingen vila alls. Scrolla på telefonen & kolla på serier är några sätt som är fel.

Vila på rätt sätt kan vara:
– Meditera
– Spendera tid utan störning av telefon, poddar, musik m.m. Att enbart laga mat, tvätta, städa utan ljudintryck kan vara ren återhämtning.
– Spendera tid i naturen.
– Andningsövningar – här kan 3 andetag vara skillnaden som gör skillnaden.
– Var kreativ, utan att blanda in prestation. Lägga pussel, måla exempelvis.

Tips tre – ta vara på micropauserna
Det behöver inte vara så svårt att återhämta sig. Några medvetna andetag kan göra stor skillnad. Vissa perioder i livet är mer hektiska än andra & då kan det vara svårt att få till större vilaprojekt. Att växla fokus bort från tankarna & istället landa ner i kroppen, i andetaget, i nuet kan vara till stor hjälp här.

Ibland är det som om vi helt har glömt bort att vi har en kropp. Vi tror oss vara uppdelade i tre delar: huvud, kropp & en själ… [fast mest ett huvud!] Vi agerar som om dessa tre inte har någon koppling till varandra, utan behandlar huvudet för sig, kroppen för sig & själen verkar vi ha glömt bort. [Har den tur får den sitt med ojämna mellanrum]


Det är så stort fokus på vad som sker i huvudet, det planeras, grubblas, oroas så mycket att vi tar hand om värk i kroppen genom en alvedon eller två. Istället för att stanna upp & åtgärda orsaken till värken. Vi saknar meningsfullheten i vardagen & känner oss ganska likgiltiga inför det som tidigare fyllde oss med förväntan. Här dövar vi känslorna med mer jobb, fler serier & sötsaker.


Hur skulle det vara om vi gjorde annorlunda, åtgärdade grundorsaken istället för att dämpa symtomen?

Vänta inte med vilan tills din ’to do-lista’ är avklarad

Gör återhämtningen som en naturlig del av din to do. Om huset ska städas, kanske du kan göra det med din fullständiga närvaro & se det som ett sätt att ta hand om ditt hem & dig själv. Kanske kan attityden till dina åtaganden påverka din upplevelse av utförandet?

….jo, jag skulle vilja påstå att det har en stor påverkan 😉

För att summera budskapet i detta blogginlägg: Vila nu, innan det är försent!

Ta hand om dig <3

Med värme,
Sara

Similar Posts

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.