Bilden av dig själv

I veckan var det alla hjärtans dag & på yogaklasserna tog jag tillfället i akt att fokusera lite extra på kärleken till sig själv. Vi har ofta en tendens att vara vår tuffaste kritiker & har svårt att visa medkänsla för oss själva. Detta påverkar bilden vi har av oss själva, vår självkänsla.

Vad innebär det att inte vara ödmjuk mot sig själv, att inte visa medkänsla gentemot den man är – med alla brister & fel?
Svaret på den frågan kan skilja sig från person till person. Men eftersom vi alla är människor, så kan vi känna igen oss i många av de effekter som kan uppstå om du inte har kärlek till dig själv.

Vad som kan uppstå när du inte visar dig själv respekt & kärlek är:

  • Du lägger en stor del av ditt fokus på dina brister & försöker åtgärda dessa som ett sätt att visa dig själv duglig.
  • Du jämför de sidor du inte är nöjd med hos dig själv med andras, bättre sidor.
    [snacka om att vara orättvis mot sig själv!]
  • Lägger ditt egenvärde i faktorer som du inte kan styra över: vad andra tycker om dig, samhällets normer, yrkesroll, partner eller dina ekonomiska tillgångar är några exempel.
  • Du gör allt vad du kan för att försöka passa in i det du tror är rätt, istället för att lyssna inåt & göra det som är rätt för dig.

I slutändan leder det till att du lever ett liv som inte är ditt. Du bygger en tillvaro på felaktiga, kanske falska grunder, som leder dig längre ifrån din kärna & det som är du. Bit för bit tappar man liksom bort sig själv, ofta utan att vara medveten om det. – Jag varr själv ett gott exempel på detta tidigare i mitt liv.

Vad blir då konsekvensen av vårt handlande? Även detta svar kan skilja sig från person till person. Det kan exempelvis uttryckas i psykisk ohälsa i någon form; utmattningssyndrom, utmattningsdepression & depression är några av de effekter som kan uppstå.

Okej, ovanstående är du kanske väl införstådd med & har vissa egna erfarenheter av. Det är dränerande & inte speciellt gynnsamt. Men hur kan vi ändra bilden av oss själva, börja tycka om sig själv & kanske även börja älska den person man är – med allt det man är?

Här kommer några konkreta tips:

  • Börja lyssna på dialogen du har med dig själv. Vad säger du? Hur låter du i tonen? Kom ihåg att du lyssnar till den inre dialogen. Hur skulle du säga det till din bästa vän?
  • Gör dig medveten om de egenskaper & sidor av dig själv som du är helt tillfreds med. Vilka är dessa? När lyfter du fram & använder dessa i vardagen?
  • Låt dig inspireras av andras goda sidor, bra egenskaper & framgång.
  • Jämför dig enbart med dig själv, för att uppmärksamma hur långt du kommit nu.
  • Stanna upp framför spegeln & berätta för dig själv vilken fantastisk person du är. ”Hej! Shiet va najs jag ser ut idag! Jag är ta-mäj-tuuusan en helt fantastisk människa & jag duger precis som jag är!

Är det så att du ofta går runt känner att det är någon som är mer värd än vad du är ? Eller kanske har du en tendens att känna att du är lite bättre & mer värd än vissa personer? – Då behöver du också arbeta med självkänslan. För att kunna skapa sig en bra självkänsla handlar det om att kunna se på sig själv & andra som varelser med lika mycket värde, oavsett de misstag man gör & de brister man har.
[OBS! det betyder inte att man tycker att felen & misstagen som sker är okej! Snarare att vi ökar förståelsen för att vi alla gör fel ibland, ingen är perfekt.]

Vad skulle hända om du började med något av ovanstående, inte imorgon, men nu?

Vill du få hjälp att jobba med din självbild, din självkänsla för att hitta hem till dig själv?
Den 1 mars öppnar Jordad Hälsa upp för personlig coaching & stresshantering online.
Håll utkik i mina kanaler den närmaste tiden 🙂

Trevlig helg!

Med värme,
Sara

Similar Posts

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.